Het vervolg - Reisverslag uit Veenendaal, Nederland van Ria Ligt - WaarBenJij.nu Het vervolg - Reisverslag uit Veenendaal, Nederland van Ria Ligt - WaarBenJij.nu

Het vervolg

Door: Simon

Blijf op de hoogte en volg Ria

27 Januari 2012 | Nederland, Veenendaal

Lieve allemaal,

Het is al weer bijna twee weken geleden dat Ria thuis is gekomen en wij vonden het weer eens tijd voor een update. Er is wat dat betreft de afgelopen periode ook best weer wat gebeurd. Ria heeft ups en downs gekend, en eigenlijk nog steeds. Heel begrijpelijk allemaal, want het was pas net drie weken geleden dat ze is geopereerd.

Als we naar het geheel kijken, zien we heel duidelijk een stijgende lijn. Moest Ria de eerste dagen bij het naar boven lopen nog halverwege stoppen om even te rusten, dat is nu al lang niet meer. Het is uiteraard niet dat Ria naar boven rent, maar ze kan wel in één keer doorlopen. Ze is ook minder en anders moe. Voor de operatie was Ria eigenlijk het grootste gedeelte van de dag vervelend moe. Dat is Ria nu niet meer. Uiteraard is Ria op haar tijd moe, maar dan meer zoals iedereen dat is. En dat is een positieve ontwikkeling ten opzichte van voor de operatie die nu al zichtbaar is. Hopelijk komt de conditie straks ook weer snel terug als de hartrevalidatie gaat beginnen. Als alles goed gaat begint de revalidatie vanaf 27 februari.

Vorige week vrijdag zijn we voor de laatste keer bij de revalidatie arts geweest die Ria heeft begeleid na haar herseninfarct. Omdat Ria een behoorlijk stuk moest lopen in het ziekenhuis naar de spreekkamer van de revalidatie arts, was ze een beetje kortademig. Dat viel de arts uiteraard op en hij vroeg er naar. Ria vertelde dat ze twee weken daarvoor was geopereerd aan haar hart en dat ze ruim acht uur met haar bezig waren geweest. Dat verklaarde een hoop en hij was wederom verbaasd dat Ria er nu al weer zo bij zat. Hij noemde Ria onverwoestbaar en dat doet natuurlijk erg goed.

Gisteren hadden we het intakegesprek voor de hartrevalidatie. Dat wordt deze keer vanuit het ziekenhuis zelf gedaan en niet zoals de vorige keer vanuit Groot Klimmendaal. Het was een goed gesprek en we weten nu ook ongeveer wat Ria te wachten staat. Over twee weken is eerste de fietstest om de startsituatie qua conditie vast te stellen. Op basis van het resultaat daarvan wordt Ria ingedeeld in een groep met andere mensen die een vergelijkbare conditie hebben. De revalidatie zelf start normaliter een week of twee later, maar omdat Ria dan een weekje weg is met haar vader en moeder, Gert en de meiden, begint het in de week van 27 februari. De revalidatie duurt het zo'n vier tot zes weken en dan heeft Ria twee keer per week een sessie van een uur. Van deze sessies is er één gericht op condities (fietsen) en één op bewegen (sport en spel). Daarnaast heeft Ria het advies gekregen om twee tot drie keer per dag een blokje om te gaan lopen. Althans, op het moment dat het weer het toelaat uiteraard. Op die manier is op voorhand al wat basisconditie op te bouwen. Vanochtend ging ze voor de eerste keer een blokje om, want het was heerlijk weer. Toen Ria langs de Patrimoniumschool liep, bleek dat de kinderen van haar klas buiten aan het spelen waren in plaats van in de gymzaal. Dat werd uiteraard een dolle boel en ze moesten juf Ria allemaal even een handje geven. Juf Coby had wel tegen de kinderen gezegd dat ze niet aan juf Ria mochten gaan hangen en dat deden ze gelukkig ook niet. Er werd vervolgens een werkje uit de klas opgehaald dat ze al klaar hadden liggen. Deze hangt nu aan de deur in de gang zodat iedereen die naar binnen komt het goed kan zien. Kinderen, bedankt!!!

Gisteren zijn ook Gerry en Bianca langs geweest. Ze hadden een mand met fruit en ander lekkers meegenomen namens de kindernevendienst. Het was weer gezellig. En vandaag kwam Simone langs die ook een prachtige bak met allerlei fruit bij zich had. Daar gaan we heerlijk van smullen. Ria heeft ook weer een enorme berg kaarten gehad die we samen met alle kaarten die ze al in het ziekenhuis had gekregen allemaal op de deur hebben gehangen. Dat is een heel fleurig gezicht dat ons er ook iedere keer weer aan herinnert dat er heel veel mensen zijn die met ons meeleven. En dat is mede wat ons door de dalletjes heen helpt.

Tot zo ver deze update. Uiteraard blijven wij jullie op de hoogte houden. Tot de volgende update.

Ria, Simon en de meiden

• 28 Januari 2012 - 08:12

Toos Westra:

dank jullie wel voor de update.
    jullie hebben nog heel wat voor de boeg. verrassend dat je vorige week zondag in de kerk was Ria!
    veel sterkte en we blijven met jullie meeleven.

• 28 Januari 2012 - 08:12

Toos Westra:

dank jullie wel voor de update.
    veel sterkte en we blijven met jullie meeleven.

• 28 Januari 2012 - 09:07

Marijke Bakker:

Fijn om weer even wat te horen van jullie...en wat goed om Ria zondag al in de kerk te zien....inderdaad ze lijkt wel" onverwoestbaar". En wat zal Danielle genoten hebben dat mama er was op haar verjaardag....Ria Simon en kids geniet van wat je heb.
    Groetjes van Jan en Marijke

• 28 Januari 2012 - 11:05

Ton En Jopie :

Goed om te lezen dat het de goede kant opgaat. En jJa de lange weg bestaat ook uit heuvels maar hij zal op den duur steeds vlakker worden .
    Groetjes uit Utrecht en allemaal veel sterkte gewenst.

• 28 Januari 2012 - 23:07

Michel Van Veen:

Dit soort updates zijn fijn om te lezen - maar, het is duidelijk dat er nog veel 'werk' te doen is!

Dan denk ik maar even aan hoe het een paar maanden geleden was en hoe het nu is; hopelijk genieten jullie nog steeds van hoe ver Ria al weer is!

• 30 Januari 2012 - 14:16

Evert En Margriet:

Wat fijn dat het al weer een stuk beter gaat alhoewel je nog wel een lange weg te gaan hebt. Gelukkig maar dat de positieve kanten overheersen al zullen er ook momenten van zorg zijn. We wensen Ria en natuurlijk ook jullie gezin heel veel kracht en sterkte toe.

• 30 Januari 2012 - 18:50

Jaap En Liesbth.:

hallo Ria,Simon en Dochters,
    Bedankt voor 't bijzondere verslag.
    wat fijn dat er zo'n vooruitgang is.dat geeft jullie Kracht en Moed stap voor stap.Pluk de Dag.Dit heb je vast.
    Ria,Heel Veel Beterschap en Sterkte toegewenst.
    we denken en leven met jullie mee.
    Met hartelijke groet voor jullie allen.
    van jaap en Liesbeth