Dag van de operatie - Reisverslag uit Nieuwegein, Nederland van Ria Ligt - WaarBenJij.nu Dag van de operatie - Reisverslag uit Nieuwegein, Nederland van Ria Ligt - WaarBenJij.nu

Dag van de operatie

Door: Simon

Blijf op de hoogte en volg Ria

04 Januari 2012 | Nederland, Nieuwegein

Lieve allemaal,

Vandaag is Ria geopereerd. Ik was al vroeg op weggegaan naar Nieuwegein om Ria nog even te zien voordat ze naar de OK werd gebracht. Mede dankzij de slaappil die ze gisteren had gekregen, is ze de nacht goed doorgekomen en heeft tot een uur of vijf geslapen. Vanochtend heeft ze ook nog een pilletje gehad waardoor ze zich lekker rustig voelde. Om een uur of kwart voor acht werd ze opgehaald om om acht uur te worden geopereerd. En toen begon het wachten. Gelukkig had ik mijn werk weer bij mij zodat ik voldoende afleiding had. Dat is wel heel fijn, want zo ging de tijd toch wel weer snel voorbij. Uiteindelijk duurde het tot ongeveer kwart over vier totdat het verlossende bericht kwam dat ze klaar waren.

De chirurg heeft uitgelegd wat ze allemaal gedaan hebben. Ze begonnen met de zogenaamde Maze-operatie. Hierbij maken ze littekentjes met als doel dat het hartritmeverstoringen te verhelpen. Verder werd het zogenaamde hartoor “verwijderd”. In combinatie met een lekkende hartklep of andere hartproblemen kunnen hierin wervelingen en daarmee bezinksels ontstaan. Als die los schieten en in je hoofd komen, is er spraken van een herseninfarct. En daar weten we helaas inmiddels alles van. Op Youtube staat een animatiefilmpje van het st. Antonius ziekenhuis over het “verwijderen”van het hartoor (zie http://www.youtube.com/watch?v=qjIPdIfVErc)

Vervolgens waren de kleppen aan de buurt. De eerste ging voorspoedig. De tweede (linkerboezem) zag er problematischer uit. Hier hadden ze op de echo ook al een forse lekkage gezien. De klep bleek "ziek" zoals de chirurg het noemde. Er zat een soort verdikking op. Toch wilde ze de klep proberen te herstellen. Alles leek goed te gaan. De gerepareerde klep sloot prima en er was geen lekkage meer. Echter op het moment dat Ria van de hart-longmachine werd gehaald en het hart het zelf moest gaan doen, bleek de klep toch weer fors te lekken. Dus weer wat modificaties gedaan en opnieuw getest of het werkte. Alles leek goed te gaan totdat Ria weer van de hart-longmachine werd gehaald. De chirurg vond het enorm frustrerend, want hij wilde alles op alles zetten om de klep te herstellen. Dus wederom wat modificaties gedaan en er nu ook nog een cardioloog gehaald om naar te kijken. Alles getest en de lekkage was wederom helemaal weg. Toen Ria van de hart-longmachine werd gehaald, bleek de lekkage toch weer terug te komen, zij het in een sterk afgenomen vorm. Na uitgebreid overleg met de cardioloog is besloten het er zo bij te laten. De klep lekt dus wel iets, maar dusdanig weinig dat het normaliter ook geen reden zou zijn voor een operatie. Groot voordeel is dat de kans groot is dat Ria straks (over een maand of drie als alles goed gaat) van de bloedverdunners af kan. Daarnaast brengt een kunstklep altijd het risico van complicaties met zich mee. De kans is weliswaar slechts 2% per jaar, maar omdat Ria nog zo jong is, wordt de kans op langere termijn steeds groter.

Al met al heeft de operatie dus meer dan acht uur geduurd en daarmee fors langer dan gepland. Ria ligt nu op de IC en wordt voorlopig nog slapend gehouden. Als alles stabiel blijft en ze voldoende is opgewarmd, zal ze later op de vanavond of anders vannacht wakker worden gemaakt. Dus als het goed is, kan ik haar morgenochtend weer spreken.

Liefs en tot schrijfs,

Simon

Voor geïnteresseerden:
Op 24 november 2010 is vanuit het st Antonius ziekenhuis een open hartoperatie uitgezonden in het programma Operatie Live van omroep MAX. De operatie werd uitgevoerd door een hartchirurg van het St. Antonius Ziekenhuis, drs. Alaaddin Yilmaz, en van commentaar voorzien door collega dr. Robin Heijmen (eveneens hartchirurg bij het St. Antonius). Chirurg Yilmaz heeft vandaag Ria geopereerd. Helaas is de uitzending zelf niet meer terug te zien via Uitzendinggemist.nl. Wel is er nog de nodige informatie over te vinden via de site van het st. Antonius ziekenhuis: http://www.antoniushartcentrum.nl/nieuws/recente_berichten/live_hartoperatie

• 04 Januari 2012 - 21:28

Michel Van Veen:

Het is in ieder geval geen slecht nieuws!

Ik hoop ook echt dat alles goed komt de komende dagen... Sterkte daarmee.

• 04 Januari 2012 - 21:30

Ramon En Hanna:

Lieve Ria, Simon en kids,

Wat fijn dat de operatie achter de rug is en dat het er op lijkt dat de hartklep behouden kan blijven met alle voordelen van dien. Er moet een last van jullie afvallen na vandaag, zo'n spannende dag.

Wij denken aan en bidden voor jullie!

• 04 Januari 2012 - 22:03

Michael En Karin:

Pfff heftig allemaal he? Maar uiteindelijk eigenlijk toch eigenlijk best goed gegaan allemaal.

Heel veel sterkte de komende tijd en ook hier blijven we voor jullie bidden!

• 05 Januari 2012 - 07:15

Jan Brouwer:

Meissie, meissie toch. Wat moet je toch weer telkens door de mangel. Ik ben in elk geval heel blij dat je ook deze zware uitdaging weer het hoofd heb kunnen bieden. Ik bid niet maar duim wel heel veel voor je, dat het weer helemaal o.k. wordt. Een lichte hartruis is geen probleem, heb het zelf ook. Ik wens jou en je gezinnetje in elk geval veel kracht en sterkte toe om samen door deze heftige tijd te komen, maar jou kennende komt dat helemaal goed. Hele dikke kuzzzz en stevige knuffel voor jou (en je gezin). Beterschap en tot gauw.

• 05 Januari 2012 - 07:50

Marijke:

PPPFFFF tjonge tjonge dat is een hele toer geweest zeg.
    Fijn dat het er nu op zit.
    Hoprlijk blijft alles goed werken.
    Heel veel sterkte voor de komende tijd.

• 05 Januari 2012 - 10:17

Chantal, Reno, Jade :

Wat fijn dat dit gedeelte achter de rug is.
    Zo spannend, het wachten en of alles loopt zoals gehoopt.
    Nu weer verder opknappen en dat dit ook zo voorspoedig mag gaan verlopen.
    Je bent een sterke vrouw en met alle hulp uit alle hoeken gaat het je dit keer ook wel lukken, want het is niet niks wat er allemaal het afgelopen jaar weer gebeurd is.
    Heel veel succes en beterschap en sterkte voor jou en je gezin.
    Dan kun je in juli lekker ons derde kindje gaan knuffelen.

• 05 Januari 2012 - 10:38

Toos Westra:

Wat een dag voor jou Simon, Ria heeft er nl. niets van gemerkt!
    Wat een spanning, nu met vertrouwen de volgende stap: het wakker worden van Ria.
    Veel liefs van mij en Simon: vergeet niet voor jezelf te zorgen!

• 05 Januari 2012 - 15:40

Rianne Slappendel:

Fijn dag dat de operatie achter de rug is en zoals het er nu uitziet geslaagd is. Er zal wel een stuk spanning weggevallen zijn.
    Doe de groeten aan Ria als ze weer wakker is.
    Heel veel sterkte en we denken aan jullie.

Groetjes, ook aan de meiden./

ome Jan en tante Rianne

• 06 Januari 2012 - 08:55

Jaap,Jacolien&Timo:

Wat een spanning zeg, maar fijn dat de operatie geslaagd is, en dat Ria naar de MC mocht! We bidden voor jullie, veel sterkte.

Liefs Jaap, Jacolien & Timo

• 06 Januari 2012 - 17:44

Beste Ria En Simon:

Wat fijn dat alles toch uiteindelijk goed gegaan is. Het zal de komende dagen nog best spannend blijven en Ria zal ook wel behoorlijk moe zijn.
    Toch weer ontzettend knap dat mensenhanden dit kunnen. Dat kan alleen maar met hulp van God!
    We wensen jullie de komende dagen veel sterkte toe en voorspoedig herstel. Hopelijk mag Ria snel naar Ede. Dat scheelt ook weer in reistijd.

Groeten,
    Evert en Margriet