Van Nieuwegein naar Ede!!! - Reisverslag uit Ede, Nederland van Ria Ligt - WaarBenJij.nu Van Nieuwegein naar Ede!!! - Reisverslag uit Ede, Nederland van Ria Ligt - WaarBenJij.nu

Van Nieuwegein naar Ede!!!

Door: Simon

Blijf op de hoogte en volg Ria

10 Januari 2012 | Nederland, Ede

Lieve allemaal,

We hebben vandaag heel goed nieuws. Ria is vanochtend overgeplaatst naar het ziekenhuis in Ede. Ik kreeg tegen negen uur een SMS van Ria dat ze om half twaalf werd verwacht in Ede. Na het afronden van mijn bespreking ben ik op weg gegaan naar Ria. Ik was er om ongeveer tien uur. De ambulance werd om ongeveer half elf verwacht. De verrassing was dan ook groot dat ze er om kwart over tien al waren. Zelf zat ik net aan een bak koffie en Ria aan de thee een beetje “walgelijk enthousiast” te zijn. Dat was de terminologie van de buurman van Ria die zelf ook werd overgeplaatst. Hij kon echter niets positief zien. Sterk verzwakt, maar wat wil je als je vier dagen niets eet en nauwelijks wat drinkt. Kortom, er veel zelfmedelijden zullen we maar zeggen. Ria, ik en de overbuurman (die vandaag ook werd overgeplaatst) bleven enthousiast. De terugrit in de ambulance verliep prima. Ik had verwacht voorin te moeten zitten, maar ik mocht achterin bij Ria. Met goed een half uur kwamen we aan in Ede. Daar werd Ria naar haar kamer gebracht. Een eenpersoonskamer nota bene. Lekker luxe met een eigen toilet en douche. In eerste instantie vond Ria dat van de week niet zo nodig, maar na de ervaringen met de buurman en de overbuurvrouw, bevalt het haar nu toch wel heel goed. De overbuurvrouw was een beetje de weg kwijt. Dat bereikte vannacht gillende een hoogtepunt. Ze zat al half uit bed, terwijl ze er helemaal niet uit mag met haar infuus, sondevoeding, catheter en zuurstof. Ria werd wakker en ging gelijk even naar het toilet. Er kwam inmiddels ook al een zuster aangerend. Om een lang verhaal kort te maken, de vrouw had haar bed vervuild, hetgeen natuurlijk heel vervelend is, en is uiteindelijk op een kamer apart gelegd. Wel zo rustig voor Ria en haar kamergenoten.

In Ede begon het riedeltje van controles weer van voor af aan: bloed onderzoek, longen en hart luisteren, hartfilmpje maken, checklistje met vragen, etcetera. Na het middageten was Ria dan ook goed moe en is lekker gaan slapen. Ik had inmiddels weer een perfecte werkplek gevonden zoals op de foto is te zien. Het hartfilmpje was prima. Het kaliumgehalte was ook goed, dus het lekkere drankje krijgt Ria helaas niet meer. Het HB-gehalte was wel aan de lage kant. En omdat ze in het ziekenhuis geen biefstuk serveren, heeft Ria vanavond een extra bloedtransfusie gehad. Hiermee krijgt het lichaam even een boost aan rode bloedplaatjes. Uiteindelijk moet het lichaam de productie van de bloedplaatjes natuurlijk zelf weer voor haar rekening nemen, maar als het goed is zal Ria zich morgen wel fitter voelen.

's Middags heeft Ria ook de nodige informatie ontvangen over de periode na het ziekenhuis, en dan specifiek de revalidatie. Er staat eind januari een intakegesprek met het hartrevalidatieteam gepland. Ook zijn er een aantal voorlichtingssessies met onder andere maatschappelijk werk, fysio, diëtiste, etcetera in februari en maart. De hartrevalidatie zelf zal ongeveer over zes weken starten. Hierdoor kun je eerst thuis wat aansterken. Dat is geen overbodige luxe, want Ria haar conditie is helemaal weg. Maar over revalideren gaan we nu nog niet te veel nadenken. De eerstvolgende stap is ontslag uit het ziekenhuis. Als het mee zit, zou dat ergens aan het eind van deze week kunnen worden. Daar duimen we dus voor.

Nog even terug naar gisterenavond. Ria was echt blij verrast dat haar broer Ben ook nog even op bezoek kwam. Vorige week was hij ziek en kon daarom niet komen. Nu was hij weer beter en kwam Ria gisteren verblijden met een onverwacht bezoek. Die zijn het leuks. Ben had ook twee mooie tekeningen bij zich van haar neefje (Christiaan) en nichtje (Esther). Vandaag in Ede was het ook een gekkenhuis met bezoek. Eerst kwamen Ina en Gemme en daarna Ep en Geralde. Ondertussen waren Jan en Bea ook aangeschoven en nog wat later kwamen Ria's moeder en de meiden. Die vielen meteen met hun neus in de boter, want op dat moment werd bij Ria weer een infuus aangelegd voor de bloedtransfusie. Nicole vond het ontsmettingsmiddel dat daarbij altijd wordt gebruikt maar stinken. En dat deed het eigenlijk ook wel. Even later werd het bloed ook nog aangesloten, maar ze is er wel bij gebleven.

Dan willen wij tot slot iedereen bedanken voor de lieve kaarten, gedichten, mails, berichtjes op de site, sms-jes en wat al niet meer zij. Het prikbord in Ede hangt al weer behoorlijk vol. Als je Ria een kaartje wilt sturen in het ziekenhuis, dan kan dat naar:
- Gelderse vallei ziekenhuis
- afdeling Cardiologie A2 kamer 47
- Willy Brandtlaan 10
- 6716 RP Ede

Ze heeft ook weer telefoon aan bed en voor degene die haar willen bellen, die moeten mij maar even een mailtje sturen voor het telefoonnummer. Het is ook mogelijk om via de website van het ziekenhuis een e-card te sturen. Die wordt dan uitgeprint en naar Ria gebracht. De link van de website is: http://www.geldersevallei.nl/ en dan onder het kopje Bezoekers kiezen voor het versturen van een e-card. De afdeling waar ze ligt is Cardiologie A2 en het kamernummer is 47.

Tot zo ver deze update. Ik heb er vandaag verschillend foto’s bij gedaan, onder andere van de rit met de ambulance en haar nieuwe kamer. Nogmaals bedankt voor al jullie steun en tot de volgende update.

Liefs,

Ria, Simon en de meiden

• 10 Januari 2012 - 21:39

Monique:

Hoi Simon, Ria en meiden,

Wat een geweldige, maar ook vermoeiende, dag moet dit zijn geweest.
    Gefeliciteerd met het heugelijke feit dat Ria nu al in Ede ligt. En de vooruitzichten voor het einde van de week zijn natuurlijk helemaal super!

Veel liefs,
    Monique en Gijsbert Bakkenes

• 10 Januari 2012 - 21:40

Michel Van Veen:

Dat is goed nieuws!

Zoals je al zei, fijn dat ze nu dichterbij is :-)

• 10 Januari 2012 - 21:42

Michael En Karin:

Great, weer een stap verder!!!

• 11 Januari 2012 - 07:53

Ton En Jopie :

Zo dat is lekker voor jullie eindelijk in Ede . Als het goed is komen we vrijdag even aanwippen

• 11 Januari 2012 - 08:09

Marijke:

Zo dat zijn heel veel belevenissen in één dag zeg.Ria zal aan het eind van de dag wel kapot geweest zijn...maar wel lekker wat dichter bij huis...fijn hoor.
    Geef haar maar een dikken knuffel van ons.
    Gr. van Jan en Marijke

• 11 Januari 2012 - 09:05

Wilma Van Viegen:

En Ria hoe was het nu om alles mee te maken in de ambulance? Daar verheugde je je wel een beetje op, je hebt nu alles bewust mee gemaakt.
    fijn dat je in Ede ligt, hoeft Simon ook niet meer zo ver te reizen.